Furniture

راب جانوف روی آرم خود برای اپل

در هنگام کار در گاراژ خود در سال 1977 ، استیو جابز و استیو وزنیاک از راب جانوف ، که در زمینه طراحی تحصیل کرده بود ، خواستند برای اولین بار خود آرم ایجاد کند. محصولات سیب وقتی Janoff با طرح های نهایی به جابز رفت ، همه چیز خیلی روان پیش رفت و از آن زمان سیب گاز گرفته نماد این برند بود.

Apple logo designed by Rob Janoff نسخه 1977 “رنگین کمان” مارک اپل.

برخی دوست دارند با داستانهای مختلف گزش را منطقی جلوه دهند. از اشاره به گناه اصلی ، تا تصور اینکه این خاطره به یاد آلن تورینگ ، پدر علوم کامپیوتر است که در سال 1954 پیدا شد مرده با یک سیب مشکوک نیمه خورده در کنار بدنش. با این حال ، طراح آرم خودش داستان دیگری دارد.

“من می خواستم به یک شبح یک سیب نگاه کنم ، اما برای اینکه بیشتر شبیه یک سیب باشد و نه میوه های گرد دیگری ، کاری را که یکی با یک سیب انجام می دهد انجام دادم ، یک لقمه از آن برداشتم.”

سیب گاز گرفته ، امروزه موضوع آثار کاریکاتوریست ها و طراحان پوستر است. آنها از آن شوخی می کنند ، آن را به ماشین های خود می چسبانند و آن را به اندازه ای کپی می کنند که هیچ لوگو دیگری تاکنون نبوده است. راب جانوف ، در آن زمان ، جوانی ، هرگز تصور نمی كرد كه اپل به ماركی تبدیل شود و آرم وی شناخته شده ترین ، حتی بیشتر از كوكا كولا و گوگل است. اما هرچه بود ، او بعد از 40 سال هنوز به آن افتخار می کند.

Rob Janoff
راب جانوف.

آیا این بهترین لوگویی است که طراحی کرده اید؟

بله هیچ چیز کاملاً شمع آرم اپل را نگه نمی دارد.

آیا از استیو پرسیدید چرا نام تجاری را اپل گذاشته است؟

واقعاً نیست. من می دانستم که او برای مدتی میوه فروشی بوده و مدتی در یک مزرعه یا مزرعه در شمال کالیفرنیا زندگی می کرد جایی که آنها باغ سیب داشتند (استیو فکر می کرد سیب غذای عالی است). آنها لیستی از اسامی شرکت را در اختیار داشتند و روز بعد مجبور شدند یکی از آنها را برای امضای اوراق تجاری انتخاب کنند. اپل مورد علاقه این لیست بود و اگر آنها نمی توانستند چیزی بهتر از این ارائه دهند ، اپل این گزینه خواهد بود حتی اگر ووز تصور می کرد که توسط Apple Records شکایت شود. آنها چیزی بهتر از این ارائه ندادند ، بنابراین اپل چنین بود و من بسیار خوشحالم.

دلیل گزش چیست؟

مانند بسیاری چیزها ، داستان ها روشی کشیده و تغییر یافته در بازگویی دارند. من داشتم سراغ شبح یک سیب می رفتم ، اما برای اینکه بیشتر شبیه یک سیب باشد و نه میوه های گرد دیگری ، کاری را که یکی با یک سیب انجام می دهد انجام دادم ، یک لقمه از آن برداشتم. روشن کننده ترین قسمت پروژه حدود ده سال بعد بود که من شروع به خواندن داستان هایی در مورد اینکه چرا آرم را به روشی که طراحی کردم طراحی کردم. داستانها جالب تر از منطق من هستند. داستان ها گفته می شود و مردم آنها را باور می کنند و داستان ها (قبل از رسانه های اجتماعی) منتقل می شوند. این واقعیت که مردم به این داستان ها اعتقاد دارند ، به من می گوید که مردم فراتر از عشقی که نسبت به دستگاه هایی که لوگو تزئین می کند ، با آن ارتباط ویژه ای دارند.

واکنش استیو هنگام ارائه آرم چه بود؟

او فقط لبخند زد و سرش را تکان داد و حرف های زیادی نزد. من مجبور به فروش سخت و یا ایده پردازی نبودم. هم دوست داشتیم و هم می دانستیم راهی است که باید طی شود.

نسخه آرم شما دارای نوارهای رنگی برای نمایش تمام رنگی اپل است. آیا مخاطب قرار بود آن را دریافت کند؟

نوارهای رنگی تفاوت اصلی اپل را در مقایسه با رقبا نشان می دهند ، اما عملکرد مهمتری دارند. فکر کردم یکی از بزرگترین چالشهای من در طراحی آرم این است که یک کامپیوتر به اندازه کافی دوستانه به نظر برسد تا بتواند خانه را برای استفاده کل خانواده به ارمغان بیاورد. در آن زمان رایانه ها معنای خشن و منفی داشتند ، من می خواستم احساسی گرم و مثبت در مورد رایانه اپل ایجاد کنم.

Apple II computer, 1977 Apple II در سال 1977 معرفی شد و اولین محصول مصرفی بود که توسط اپل به فروش رسید.

Apple II logo روشن کامپیوتر Apple IIe ، از طریق old-computers.com.

فکر می کنید آرم چقدر در موفقیت اپل موثر بوده است؟

موفقیت آنها بیشتر به این دلیل است که استیو جابز قبل از اینکه بدانند دستگاه را می خواهند ، می دانست که مردم چه می خواهند. همچنین استانداردهای فوق العاده با کیفیت Steve برای عملکرد و طراحی یک عامل بزرگ بود. با این اوصاف ، فکر می کنم آرم خیلی کمک کرد. علاقه مردم به محصولات اپل توأم با عشق به لوگوی اپل است. اگر آنها آرم را دوست نداشتند ، آن را در شیشه عقب اتومبیل خود نمی گذاشتند.

مهمترین ویژگی یک آرم با طراحی خوب چیست؟

سادگی اغلب اوقات مشتریان دارای لیست طولانی لباسشویی از عناصری هستند که لوگو “باید داشته باشد”. این یک دستورالعمل برای شکست است. آرم ها باید ساده و متمایز باشند ، در غیر اینصورت به خاطر نمی سپارند. فرکانس مشاهده یک آرم عامل بزرگی در موفقیت آن است. این واقعیت که لوگوی اپل در گوشه گوشه صفحه نمایش هر محصول اپل قرار داشت ، به ایجاد نمادی در سطح بین المللی شناخته شده (و محبوب) کمک کرد.


این پست با مهربانی توسط تورج صابریوند ، شریک طراحی ایرانی راب جانوف .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *